Weekendje Lombok - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Lisa Turnhout - WaarBenJij.nu Weekendje Lombok - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Lisa Turnhout - WaarBenJij.nu

Weekendje Lombok

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

05 Mei 2015 | Indonesië, Soerabaja

Lieve lezers,

Het weekend is weer voorbij gevlogen, wat was het leuk! Vorige week vertelde ik jullie dat we naar het eiland Lombok zouden gaan, ik zal jullie in dit verslag er alles over vertellen!

Eerst over vorige week woensdag, deze dag hadden we een afspraak op de universiteit. We hadden ’s middags met twee leraren afgesproken om onze presentatie te bespreken. In de ochtend ben ik eerst gaan sporten. De leraren vonden onze presentatie over het project gelukkig goed, wel waren er ook wat verbeterpunten. Daarna hebben we ook besproken wat onze ervaringen van de internship zijn en wat er bijvoorbeeld eventueel beter kan voor zowel de student als de universiteit.

Later in de middag zijn we met z’n alle naar de souvenirwinkel Mirota geweest, waar we wel eens eerder zijn geweest. We hebben wat rond gezocht naar souvenirs om mee te nemen naar Nederland.
In de avond heb ik gezellig met Jasper geskyped, nog een weekje en dan zien we elkaar eindelijk weer!

Donderdag waren we een dagje vrij om spullen in te pakken voor het weekend Lombok. In de ochtend heb ik me tas ingepakt en voordat ik vertrok naar Lombok heb ik nog even bij gekletst met mama op skype, gezellig!
Om 3 uur zijn Carola en ik met de taxi vertrokken richting het vliegveld, op naar Lombok! Daar aangekomen gingen we ons inchecken, samen hadden we de koffer van Carola gevuld met 20kg aan bagage!
Om half 6 hadden we het vliegtuig, een uurtje later stonden we al op Lombok. De klok gaat daar wel een uurtje vooruit dus het was half 8 bij aankomst. Na het opwachten van de koffer zijn we naar buiten gelopen, op zoek naar iemand die ons wilde brengen naar het Kuta Indah hotel. Dit hotel ligt in het plaatsje Kuta.
Er stonden genoeg mannetjes te gillen en aan je lijf te trekken om hun vervoer te promoten. Uiteindelijk hadden we een deal gemaakt met een meneer, hij had een grote auto en binnen een half uur kwamen we aan bij het hotel.
Bij het inchecken kregen we te horen dat onze kamers er niet meer waren dus kregen we een superior room. Dat kwam wel goed uit aangezien wij de goedkoopste en meest simpele kamer met een waaier hadden geboekt. Nu kregen we best een mooie kamer met airco! Toppie! Ook het zwembad zag er mooi uit.
Na het uitpakken zijn we er nog even op uit gegaan. We zijn in een restaurant vlakbij het hotel wat gaan eten. In Lombok komen trouwens malariamuggen voor dus een dag voor vertrek zijn we begonnen met het slikken van malariatabletten, ook gebruikten we antimuggenspray 'deet'.
We hadden beide onze klamboe mee en hingen deze ieder op boven ons bed. We hadden best lol, hoe we iedere keer weer in die klamboe moesten kruipen, wilde hij een beetje goed hangen. Dit alles werkte wel goed, ik ben door geen een mug gestoken.

Vrijdag was onze eerste dag op Lombok. We zijn door het dorpje gaan wandelen en zagen straatjes vol met winkels en restaurantjes. Het zag er erg leuk uit. Wel ziet het eiland er heel anders uit dan Bali, minder toeristisch en alles is heel groen. Het is nog best wel primitief, zelfs het internet werkte er niet dus ik kon niet veel berichtjes sturen, alleen als ik wifi had.
We hadden deze dag op het strand van Kuta gelegen. Dit is een mooi strand: fel blauw water en een wit strand! We hebben ons goed vermaakt: slapen, zwemmen, boekje lezen en ondertussen ook verkopers wegjagen. Op het strand word je vaak lastig gevallen door verkopers, zij willen fruit of sarongs aan je verkopen. Ook al zeg je nee, ze blijven gerust nog 10 minuten naast je zitten. Ook lopen er veel jonge kindjes op het strand, zij proberen zelfgemaakte armbandjes te verkopen, dat is wel erg zielig. Wij hebben een keer ieder een armbandje gekocht, maar er zijn zo veel kindjes dat je niet kan blijven kopen.
Aan het einde van de middag hebben we nog gezwommen in het zwembad bij het hotel.
In de avond zijn we uiteten gegaan in een gezellig restaurantje. Na het eten gingen we aan de cocktails bij een tentje met happy hour, als je er twee kiest betaal je er maar voor een!!
Deze dag waren Jasper en ik 5,5 jaar samen dus daar heb ik met Carola even op geproost!

Op zaterdag zijn we met de scooter langs de kust gaan toeren. Me ouders vinden dit helemaal niks, sorry pap en mam maar alles is goed gegaan!!! Op het eiland rijden niet veel auto’s en iedereen rijd scooter. De wegen zijn ook erg goed, gewoon rechte wegen en ook reden we heel rustig. We wilden graag ook nog andere stranden zien dus dan moet je wel met de scooter op pad. Dit kostte maar 50.000 roepia (3,5 euro) voor een hele dag, echt geen geld! Ook de benzine kostte er niks. Bij het huren hoefden we niks van een paspoort of rijbewijs te laten zien, heel apart! Wel namen we een helm erbij, niemand doet dat maar wij vonden onze veiligheid wel van belang.
We zijn langs het strand gaan toeren en hebben verschillende strandjes gezien. Op 5 km afstand van Kuta, ligt het Tanjung Aan beach. Dit is een heel lang wit strand met blauwe zee, daar zijn we een tijdje gebleven.
We zijn rond een uur of 2 verder gaan rijden met de scooter, op zoek naar een lunch. We kwamen aan in een heel leuk lunchtentje. Het tentje zag er ook zo gezellig en knus uit, het leek wel een tuinhuisje en overal hingen gekleurde bordjes met teksten erop. Je kon ook de keuken in kijken.
Hierna zijn we terug gegaan naar het hotel. In de avond zijn we wat gaan eten aan het strand. Ook was er een Fullmoonparty aan de gang op het strand, waar we gezellig een cocktailtje op hebben.

Op zondag was er een traditionele markt aan de gang in Kuta, dus dat wilden wij graag meemaken natuurlijk. Aan het einde van de straat zagen we al meteen aan de drukte dat daar de markt aan de gang was. Er zaten allemaal mensen met kleedjes op de grond eten te verkopen: fruit, vis, vlees en snacks. Het vlees en vis lag gewoon op een zeiltje op de grond, niet eens gekoeld. Er kwam ook een rare lucht vanaf.
Ook waren er genoeg kraampjes waar je de traditionele sarongs kon komen. Het was erg leuk om er even rond te kijken. Ook reed er een paard met wagen rond met zijn wagen vol met groenten en fruit.
Daarna zijn we naar het strand van Kuta gelopen en hebben daar lekker de hele dag gelegen. We hadden genoeg vrienden gemaakt, geiten honden en koeien lopen gewoon los over straat!
Rond een uur of 3 zijn we maar een Indonesisch restaurantje gegaan om te gaan lunchen. Van mensen die we gisteren op het strandfeest hadden ontmoet, hoorden we dat het daar erg goedkoop was. En inderdaad voor 2 euro had ik een mangosap en rijst met kip en groenten. Het smaakte ook heel lekker!
Daarna hadden we een heel leuk tentje ontdekt, waar naast een bungelowcomplex stond. Dit zag er zo leuk, acht van die leuke rieten huisjes aan een zwembad. Hier droomt iedereen wel van en daar zou ik best met Jasper kunnen wennen! Ik heb de naam voor de zekerheid onthouden. Met Jasper samen ga ik over een paar weken weer terug naar Lombok!

Aan het einde van de middag ging ik me eigen opfrissen in het hotel voor alweer de laatste avond. En jawel we gingen weer uiteten. Jullie zullen wel denken die gaat ook alleen maar uiteten, maar zonder een keuken moet je wel! Vervelend he?!
Gelukkig hadden we wel ontbijt bij onze reservering in het hotel.
We zijn uiteten gegaan bij een restaurant dat bekend staat om de lekkere hamburgs, dit was ook echt de lekkerste hamburger die ik ooit op heb.
Daarna zijn we voor het laatst een cocktail gaan drinken op het strand, daar was weer een strandfeestje met lifemuziek aan de gang. Het was een hele leuke laatste avond.

Gisteren was alweer de laatste dag op Lombok. We hebben nog even genoten van het strand. Na een lunch zijn we naar het hotel gegaan. We hebben ons nog even opgefrist bij de douches aan het zwembad en wat schone kleding aan gedaan. Om half 5 gingen we richting het vliegveld.
Onze vlucht terug naar Surabaya had veel turbulentie, wat echt niet fijn is. Gelukkig na 50 minuten stonden we weer met onze voetjes op Java! De klok is weer een uurtje terug gegaan, dus weer 5 uur tijdverschil met Nederland.

Rond 9 uur waren we weer terug thuis in het appartement en hebben we al onze spullen opgeruimd.

Vandaag konden we allemaal lekker uitslapen. Pas om half 11 begon onze stagedag. Vandaag hebben we meegekeken op de kinderafdeling in het Soetomo Ziekenhuis. Er bestaan twee kinderafdelingen, wij waren vandaag op een afdeling met allemaal 3e klas kamers. Dit zijn grote kamers vol met patiëntenbedden, zonder enige privacy.
Ik vind kleine kindjes die ziek zijn altijd wel erg zielig. We hebben met studenten en verpleegkundigen een aantal casussen van patiënten besproken, dat was erg interessant. Ook lag er een klein babytje van 4 maanden oud, dit kindje had geen galafvoergang. Door deze aandoeningen is zijn vertering en groeiontwikkeling verminderd. Dit was wel erg zielig. Ook bespraken we een patiënt met diarree en een kind met een traag werkende schildklier. Dit was interessant voor ons.

Daarna hebben we wat boodschappen gedaan bij de supermarkt, onze koelkast is weer gevuld. We wilden alvast een paar Bintang biertjes halen voor onze vriendjes, alleen deze verkopen ze niet eens meer. Waarschijnlijk door de nieuwe regelgeving over de alcoholverkoop. Het vriendje van Carola komt aanstaande zondag en Jasper komt volgende week woensdag. Daar kijken we heel erg naar uit!!!!

Verder gaan we deze week nog even hard aan ons project werken en stage lopen.

Veel liefs,

Lisa

• 05 Mei 2015 - 22:58

Nicolle Beuman:

hallo lieverd, allereerst hoop ik dat het vorige verslag nog over gekomen is dar het typen op mijn tablet door af en toe het verkeerde toetsje in te drukken fout ging. mijn excuus.Maar nu na een dubbele verjaardag van jan en marianne te zijn geweest lees ik toch nog voor het slapen gegaan je verslag.Wat fijn dat je verslag en presentatie goed waren gelukt.Wat leuk he die winkeltjes om souveniertjes te kopen je komt ogen te kort. nog even aftellen dan komt jasper en die kun je lombok ook laten zien.Wat een geluk dat je in het hotel een luxere komer kreeg en nog betere voorzieningen.Wat naar zijn die malariamuggen maar gelukkig hadden jullie de klamboe bij en niet geprikt,die malaria tabletten geven ze niet voor niets.Wat mooi dat ieder eiland anders is ja bali is ook mveel toeristiser dat lombok en veel groener. Nu geloof je ook echt aan de witte stranden onfgelooflijk. alleen vervelend die verkopers die moet je van je lijk schudden.Maar jullie hebben je vijf en half jaar verkering geviert niks mis mee.Ja mama heeft toch een beetje gelijk met die scooters ik hou daar ook niet van maar gelukkig is het goed verlopen je hebt de mensen ook gezien met scooter ongelukken. Mar jullie namen er ook helmen bij.Vies he dsie markten waar alles op de grond ligt en het vlees niet gekoeld geen wonder dat dat gaat stinken.Ik denk ook dat jullie alleeen eten en drinken maar ja het is lekker en niet duur.In het ziekenhuis met die kleine babytjes is ook zielig maar gelukkug worden ze beter gemaakt.Oma heeft hier nog geinformeerd voor de banen ik heb de site en het telefoon nummer gekregen voor eventuele vragen. baat het niet dan schaat het niet je weet maar niet.Nou meisje nog even doorbijten voor het projesct en je stage. en dan genieten met de mannen en echt vacantie houden veel liefs oma