Genieten op Lombok en Gili - Reisverslag uit Gili Meno, Indonesië van Lisa Turnhout - WaarBenJij.nu Genieten op Lombok en Gili - Reisverslag uit Gili Meno, Indonesië van Lisa Turnhout - WaarBenJij.nu

Genieten op Lombok en Gili

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

02 Juni 2015 | Indonesië, Gili Meno

Lieve allemaal,

Vanuit Gili schrijf ik weer een nieuw reisverslag. Ik lig nu lekker op het strand en ondertussen typ ik me suf!

Jasper en ik zijn al ruim een week aan het genieten van een super fijne vakantie. Omdat we al zoveel hebben meegemaakt schrijf ik gauw even een reisverslag om dit met jullie te delen.

Onze vakantie begon vorige week zondag, op Lombok. De eerste twee nachten verbleven we in het zuiden van Lombok, op Kuta. Het verblijf daar was echt super! We sliepen in leuke houten huisjes midden op een berg tussen de palmbomen en met uitzicht op de zee. Zondag hebben we gelijk een scooter gehuurd. Deze hadden we wel nodig omdat we 1,5 km van het stadje af zaten. We zijn 's middags gelijk op pad gegaan met de scooter. Eerst zijn we gestopt bij het seger strand, daar hebben we op het strand geluncht. Daarna zijn we richting het Tanjung Aan beach gereden. Het was een heel mooi strandje: wit zand en licht blauw water. We hebben lekker gezwommen en uitgerust.
Na het strand zagen we de zon ondergaan vanaf het terras voor ons huisje! Ook 's avonds zijn we lekker bij het huisje gebleven.

De dag erna, maandag, stonden we op voor een lekker ontbijt. Het hotel had een openbare keuken waar iedereen heen kon gaan. Het personeel maakte daar ons ontbijt klaar. Na het ontbijt hebben we de scooter genomen naar het strand. We hebben een eindje langs de kust gereden en gestopt bij verschillende strandjes. Een voor een waren ze super mooi! Onze eerste stop was het Mawun beach. Dit was een prachtige en rustige baai! We hebben er lekker gelegen en gezwommen. Ook kwam een klein ventje een ananas verkopen. Het was zo'n leuk ventje dat we er een kochten. Hij ging hem zelf schoonmaken voor ons en hij smaakte erg goed.
Daarna gingen we door rijden naar het Mawi strand. De zee aan dit strand had hele hoge golven en het was druk met ervaren surfers. We hebben daar even zitten kijken naar de surfers. Toen volgde onze trip naar het Selong Pelanak strand. Dat was best een druk stand met eettentjes en ook kon je er surfen. De golven waren heel klein en zacht dus vooral beginners waren lessen aan het volgen.
We hebben lekker geluncht op het strand en daarna daar een tijdje in de zon gelegen.
Aan het einde van de middag reden we weer terug naar Kuta met de scooter. Onderweg zijn we nog een drankje gaan doen boven op een berg, met uitkijk op de zee!

'S avonds zijn we bij het bekende restaurant met de hamburgers gaan eten, wat erg lekker was. Daarna liepen we een rondje door de stad en eindigde de avond op ons eigen terras met een biertje en een radler.

Dinsdagochtend hebben we lekker op het gemakje gedaan en aan het einde van de ochtend zijn we naar Senggigi gereden. Dit is een plaatsje, ook aan zee, in het midden van Lombok. Hier zijn we drie nachten gebleven. Het verblijf was super mooi. We hadden een leuk huisje, ook weer boven op een berg. Het huisje had twee verdiepingen. Beneden stond een bank, tv, koelkast en de badkamer. Boven was de slaapkamer met uitzicht op de zee! Ook hadden we een tuin met een houten open huisje en twee zitzakken erin, hier zaten we vaak lekker wat te relaxen. De eigenaar van het huisje was super vriendelijk en behulpzaam voor ons. We huurden daar ook weer een scooter en in de middag zijn we het stadje gaan verkennen.
'S avonds gingen we uiteten en daarna hebben we een lekker drankje op een zitzak op het strand gedronken.

De eerste nacht in Senggigi hebben we iets minder geslapen. Op 100 meter afstand stond een moskee, deze begon om 5 uur in de ochtend geluiden te maken. Gelukkig was dat maar voor een nacht, de andere nachten hebben we dit niet gehoord. Volgensmij deed de moskee het niet meer, we zagen mannetjes er aan sleutelen overdag. Ik was blij toe.

Woensdagochtend bracht de eigenaar ons een heel lekker ontbijt in de tuin. Daarna zijn we op de scooter richting het noorden van Lombok gaan rijden. Deze dag hebben we de bekende senaruwatervallen bezocht. Eerst reden we met de scooter door Bangsal, een heel druk stadje met een haven waar boten naar de gili-eilanden vertrekken.
Daarna reden we de bergen in naar Bayan, waar de Senaruwatervallen zijn. Bayan is een plaatsje recht onder de Rinjani. De Rinjani is een grote berg die je kunt beklimmen, dit is een tocht van een paar dagen.
De watervallen van Senaru bestaan uit twee watervallen. We hebben er een hele tijd rond gelopen en gezwommen onder de waterval. Het was er heel mooi!
Daarna zijn we gaan lunchen in een klein restaurantje met uitzicht op prachtige groene rijstvelden.

Daarna volgde onze trip terug langs de kust. We zijn naar het plaatsje Segenter gereden. Dit is een traditioneel dorpje. Een meneer die er woont wilde ons graag rondleiden. We stonden toen ineens midden in een heel armoedig dorpje. De tijd stond daar echt nog stil. Mensen leefden er in kleine hutjes, zaten op de grond. Ook hadden ze een hoop dieren zoals buffels en geiten. Ik zag een meneer op zijn blote voeten en ingewikkeld in een een doek achter een kudde met dieren aan lopen. We keken onze ogen uit. Na de rondleiding gaven we de meneer en twee kindjes een centje en werden toen door hen uitgezwaaid.
Onderweg naar Senggigi zijn we nog een waterval, de Gangga waterval gaan bekijken. Ook deze was erg mooi. We moesten er wel een pad afleggen om er te komen, dit leek wel een junggle. Toen we twee aapjes tegen kwamen onderweg vond ik het best eng worden! Ik was blij toen we weer terug veilig beneden waren.

Rond een uur of 6 zagen we de zon zakken in de zee! We stopten bij een uitkijkpunt. Daar hadden we ook weer gezelschap van een aap.

'S avonds toen ik een douche wilde nemen viel de stroom net uit. Daar stond ik dan, hartstikke donker! De eigenaar kwam gelijk aanlopen met een lichtje op gas voor ons. Ook had hij een aansteker bij om de kaarsjes aan te kunnen doen. In het donker heb ik me eigen gauw even opgefrist.
Daarna zijn we uiteten geweest in een Indonesisch restaurant.
Onderweg naar huis namen we twee drankjes mee voor in de tuin. Terug bij het huisje kwam de eigenaar zelfs verse watermeloen brengen voor ons, super lief.

Donderdag hebben we een dagje op het strand gelegen. Ook hebben we gesnorkelt in de zee. Aan het einde van de middag zaten we op het terras en zagen de zon zakken in de zee.
'S avonds zijn we voor de laatste keer uiteten gegaan in Senggigi.

Vrijdag gingen we met de boot naar onze volgende bestemming, Gili-Trawangan. Eerst werd deze boot vol geladen met allerlei spullen, veel bintang bier en rijst. Daarna moesten er ook nog eens 40 mensen op de boot. Lekker vol, maar gelukkig bleven we drijven en kwamen we veilig aan op het eiland. Mijn eerste indruk van het eiland was gelijk goed, mooi witte stranden, ligt blauw zee en ook zagen we veel leuke restaurantjes aan de zee.
Na 5 minuten lopen kwamen we aan bij ons verblijf. Dit zag er super goed uit.

We zijn in de middag gelijk wat gaan rondkijken op het eiland. We zijn gaan zwemmen en ook nog samen rondje hardgelopen.
'S Avons zijn we uiteten geweest bij een Italiaan, de pizza was super. Daarna bij een andere tent een lekkere cocktail op.

Zaterdag hebben we op het strand gelegen. Aan het einde van de dag zijn we gaan fietsen. We hadden fietsen en ook snorkels bij ons huisje!
Met de fiets zijn we naar het uitkijkpunt voor de zonsondergang gereden. Daar zaten we op het strand, met life muziek en een drankje!

'S avonds zijn we wat gaan eten op een markt met allemaal traditioneel eten. We mochten zelf aanwijzen wat we wilde en het was erg lekker.
We namen ons toetje mee: gebakken bananen met chocolade. Deze aten we op bij de strandbioscoop. We hebben een film gekeken op het strand, in een zitzak. Echt heel leuk!

Zondag hebben we ook de hele dag op het strand gelegen. Het was heel mooi weer en hebben lekker genoten op een ligbedje.
'S avonds na een douche zijn we naar een uitkijkpunt boven op een berg gefietst, waar we de zon onder zagen gaan. Na een drankje op het strand zijn we uiteten geweest.
Na het eten hebben we ons laten verwennen bij een salon. Jasper nam een voetmassage en ik ging voor de pedicure.

Gisteren begon de dag sportief. We hebben een rondje over het eiland gefietst. Onderweg stopten we bij een mooi strandje om te snorkelen. Ook hebben we de welbekende schommels van Gili bezocht en natuurlijk foto's gemaakt!

Na dit rondje fietsen was het al een uur en zijn we even gaan lunchen. Daarna hebben we een paar uurtjes in de zon op het strand gelegen.

Aan het einde van de middag hadden we een kookcursus gepland staan. Wat heel leuk en gezellig was. De cursus was in een grote open koken, waar twee mannen ons les gaven. We hebben verschillende gerechten geleerd om te maken en daarna hebben we dit op
mogen eten. We hebben leren maken: pindasaus, gado-gado, chickencurry en kokoskoekjes. We hadden uiteindelijk zoveel eten gemaakt, dat we alles wat over was mee naar huis mochten nemen. Dit was een hele lekkere avondmaaltijd, voor ons huisje.

Vanmorgen waren we al vroeg op. Om 6 uur in de ochtend hadden we met Eddy, een man die op het eiland woont, afgesproken om te gaan snorkelen. Dit was zo vroeg zodat we in het water de zonsondergang zouden zien. Ook is het water dan erg rustig en worden de vissen en schildpadden net wakker. Eddy bracht ons naar twee verschillende plekken waar het onder water zo mooi was. We hebben heel veel verschillende vissen en ook grote waterschildpadden gezien tijdens het snorkelen.

Rond 8 uur kwamen we weer terug aan op het eiland. We hebben onze spullen gepakt en kregen ons laatste ontbijt.
Onze dagen op Gili Trawangan zitten er alweer op.
Vanmorgen hebben we de boot gepakt naar het middelste eiland, Gili Meno. Hier hebben we een nachtje een hotel geboekt. Morgen avond gaan we naar Gili-Air, waar we twee nachten slapen. Zo kunnen we alle drie de Gili-eilanden bewonderen!!

Hier op Meno is het ook erg mooi. Het is een heel klein eilandje. Vandaag hebben we hem samen al rond gelopen. Het water is super helder en licht blauw.

Wij gaan dus nog even verder genieten hier hoor!

Liefs,

Lisa

• 02 Juni 2015 - 18:14

Nicolle Beuman:

hallo lieverds. Lisa als eerste mijn complimenten voor de trouwe berichten iedere week super toppie ik heb er van genoten.Jullie hebbben het super leuk daar in de kleine huisjes de hotels mooie stranden enz enz. Ook lekker verwent zijn met ontbijt en schoongemaakt fruit waar vind je dat super. alleen tussendoor een moskee die te keer gaat en dan gelukkig kapot was,Dat de stroom uitvalt is daar normaal maar wel raar ineens in het pikdonker en maar gauw weer opgelost. En dan in zo een bootje vol gepropt te zitten dat lijkt op bootvluchtelingen. Ik heb nu gelezen jullie vervelen je niet geniet er van en over een paar weken horen we de verhalen weer aan. Geniet nog van de laatste weken heel veel liefs oma.