Afscheid universiteit, Bromo en vakantie!!!!!! - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Lisa Turnhout - WaarBenJij.nu Afscheid universiteit, Bromo en vakantie!!!!!! - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Lisa Turnhout - WaarBenJij.nu

Afscheid universiteit, Bromo en vakantie!!!!!!

Door: Lsa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

23 Mei 2015 | Indonesië, Soerabaja

Lieve lezers,

Gauw schrijf ik nog even me laatste reisverslag vanuit mijn appartement in Surabaya. Wat een gek idee en wat is de tijd toch voorbij gevlogen.. Vannacht slapen we voor het laatst in het appartement in Surabaya.
Ik hoef nog geen gedag te zeggen van Surabaya, omdat we twee dagen voor vertrek naar Nederland hier nog slapen.

De afgelopen dagen hebben we ons voornamelijk bezig gehouden met het afronden van het project. Goed nieuws, het kwaliteitsvoorstel is af en we hebben het opgestuurd naar onze leraar! Ook hebben we deze week veel aandacht besteed aan de voorbereidingen van onze presentatie.
Ik vertel jullie nog eventjes uitgebreid wat de afgelopen dagen mij en Jasper hebben gebracht.

Afgelopen woensdag had ik in de ochtend een afspraak op de universiteit met onze decaan. Jasper is lekker gaan sporten. In de middag ben ik samen met hem naar de Galaxymall gegaan. Dit is het grote winkelcentrum van Surabaya. We hebben wat kleine boodschappen gekocht die we nodig hebben voor onze vakantie. Jasper heeft bijvoorbeeld een simkaart gekocht, zodat hij ook internet heeft in Indonesië.

In de avond zijn we met Yogi, Ajin en Carola uiteten gegaan. Yogi nam ons mee naar een restaurant waar wij nog nooit eerder geweest zijn. Toen we daar aankwamen bleek het best wel een chique restaurant te zijn. Dit restaurant bestond uit meerdere verdiepingen en we aten in de open buitenlucht. Op de bovenste etage was een mooi chapel te vinden, hier worden ook bruiloften gevierd. Het was dus een mooie omgeving en het eten smaakte goed.

Donderdag hadden we een dagje stage. De wekker stond al om 6:00 uur. Toen we aan het ontbijt zaten kregen we een berichtje dat we om kwart voor 8 in plaats van 7 uur werden opgehaald. Daar baalde Carola en ik wel van, als je zo vroeg op staat voor niks.
Jasper lag ondertussen nog lekker in bed te slapen.
Toen we beneden in de lobby aan het wachten waren kwam Masmat ook nog eens drie kwartier te laat.
Uiteindelijk om half 9 zaten we in de auto op weg naar het ziekenhuis.
Dat blijft best vermoeiend dat er hier geen goede afspraken gemaakt kunnen worden. Met het idee dat het de laatste echte stage dag was, heb ik heb maar gewoon naast me neer gelegd.

We zijn deze dag naar het privé ziekenhuis in Gresik gegaan. Daar zijn we al wel eens eerder geweest. De avond er voor kregen we van Deni, een leraar, te horen dat we in het ziekenhuis weer onze voorlichting over borstvoeding moeten geven. We hadden dus onze spullen zoals de PowerPoint, folders en onze tekst bij ons.

Toen we aankwamen in het ziekenhuis werden we naar een grote hal gebracht waar een stuk of 30 mensen zaten. Het was eigenlijk een wachtruimte voor de zwangere vrouwen die op afspraak bij de poli kwamen. Het was erg rumoerig in de hal, vaak stond een van de vrouwen op en liep weg. Ook werd er af en toe wat omgeroepen door de geluidsboxen, waardoor de presentatie werd onderbroken. Het was geen fijne manier van voorlichting geven, maar we hebben gewoon ons ding gedaan! En... We did it!!!

Daarna hebben we een bijeenkomst bijgewoond met de studenten van de universiteit. Drie groepen studenten gaven een presentatie over verschillende patiëntencasussen. Het ging over patiënten met problemen tijdens de zwangerschap.

Na de bijeenkomst zijn we weer terug naar huis gegaan. In de middag heb ik me presentatie voor op de universiteit geleerd. Ook ons project hebben we afgerond! Wel een fijn gevoel is dat.

Jasper heeft zich donderdag ook heel goed vermaakt. Hij is samen met Yogi gaan vissen in een visvijver. Daarna werden de vissen door iemand gefileerd en zelfs gebakken op de barbecue. Wel heel leuk dat hij de vis daarna heeft kunnen proeven en hij vond het lekker ook!
Aan het einde van de middag kwam hij thuis en is nog even gaan sporten in de sportschool.

In de avond zijn we uiteten geweest bij Primarasa en genoten van de lekkerste saté met nasi!!

Gisteren was onze laatste dag op de universiteit en hebben wij onze presentatie voorgedragen. Om 1 uur in de middag begon onze farewellparty(afscheidsfeest). Deze bijeenkomst hadden de decaan en leraren voor ons georganiseerd! Jasper ging ook mee, super leuk!
Eerst moesten we een presentatie geven over onze project. Presenteren vind ik altijd erg spannend, vooral in het Engels. Gelukkig ging het best goed.
Daarna hebben we met alle leraren geluncht en natuurlijk veel foto's gemaakt. Als bedankje gaven we de leraren een cadeautje, dat was een fotolijst met een foto van ons erin!
Dat waren alweer onze laatste uurtjes op de universiteit, na alle leraren te bedanken en gedag te zeggen hebben we de school verlaten.

We zijn nog wat boodschappen gaan doen in de supermarkt en daarna nog verkoeling gezocht in het zwembad.

Aan het einde van de middag ben ik alvast begonnen met het inpakken van mijn koffer. Gelukkig kunnen Carola en ik onze koffer bij een kennis hier in Surabaya plaatsen. Ik ga de laatste 3,5e week in Indonesië op reis met alleen een backpack. Het was best moeilijk om alles in een rugzak te moeten stoppen. Ik heb dus een selectie moeten maken met, wat gaat wel en niet mee. Dat is niks voor mij, ik heb liever een koffer vol met kleding mee!;)

Vrijdagavond zijn we gado-gado gaan eten bij het bekende tentje. Deze wilde Jasper ook graag proeven en hij vond het gelukkig erg lekker!

Na het eten hebben we nog even 2 uurtjes geslapen want ’s avonds begon onze trip naar de Bromo vulkaan!!!!
Om 23:00 uur kwam Yogi ons ophalen met een grote bus. Samen met Ajin, Yvonne, Carola en Thierry gingen Jasper en ik op weg naar de Bromo.
We vertrokken op dit tijdsstip zodat we om half 5 in de ochtend de zonsopgang hebben kunnen bewonderen.
Om 2:00 uur kwamen we aan op de berg. Vanaf deze berg stond onze jeep al klaar om ons boven op de berg te brengen. We hadden weer dezelfde chauffeur die de jeep bestuurde, een heel lief mannetje.

Op de berg zag het zwart van de verkoopmannetjes die sjaals, handschoenen en mutsen verkopen. Je zal wel denken, wat moet je daar nou mee in Indonesië?! Boven op de berg is het enorm koud dus goed aankleden is zeker nodig! Jasper en ik hadden genoeg lagen kleding aan. Ook kochten we beide een lekkere muts met Bromo er op!

Na een hele ruige tocht in de jeep, door smalle en steile weggetjes, kwamen we rond 3:00 uur aan boven op de berg. We moesten een stuk door het donker lopen richting het uitkijkpunt. Boven op de berg stonden allemaal kleine tentjes waar je wat kon eten. Een vrouwtje maakte warme gebakken bananen voor ons klaar, dat ging er wel in hoor! Lekker wat warms.

Rond een uur of 4 zagen we al een roze lichtgolf in de lucht, een teken dat de zonsopgang naderde. We hebben toen nog 50 meter naar de top moeten lopen en toen we daar aankwamen stond het vol met mensen. Gelukkig hadden we een goed plekje weten te vinden en hebben genoten van het prachtige uitzicht! Het was helder weer dus hebben de zonsopgang kunnen bewonderen. Daarna hebben we op een punt de actieve vulkanen kunnen zien. Het was echt super!!
Ik ben blij dat we nog eens een keer terug zijn gegaan. De vorige keer hadden we zo slecht weer dat we niks zagen.

Daarna zijn we met de Jeep naar beneden gereden en gestopt bij een actieve vulkaan. We hebben ruim 2 km de vulkaan op en weer af gelopen. Je kon ook te paard naar boven maar wij waren actief, zelfs na een nachtje niet geslapen te hebben! Het was gaaf om de vulkaan van dichtbij te zien, er kwam enorm veel rook uit.

Toen zijn we met de jeep terug naar de bus van Yogi gereden en begon de terugweg naar Surabaya weer.
Halverwege de terugweg hebben we met z'n alle ontbeten/geluncht in een restaurantje. Het was 11 uur, maar na zo’n actieve nacht lustten we wel wat!

Toen we vanmiddag thuis kwamen heb ik mijn laatste spullen ingepakt en onze rugzakken staan gevuld klaar!
Vanavond gaan Jasper en ik nog even gezellig wat eten met Carola en Thierry bij de Italiaan.

Morgenochtend vertrekken we vroeg naar Lombok! We verblijven een week op dit eiland. Daarna gaan we door naar de Gili-eilanden, dit zijn 3 hele kleine eilanden. Deze eilanden zijn via Lombok te bereiken, door met de boot een half uurtje te varen.
We hebben heel veel plannen wat we allemaal willen gaan doen op deze eilanden. Wat we vooral gaan doen is genieten van onze welverdiende vakantie!

Tijdens onze reis zal ik weinig internet hebben dus helaas ook geen verslagen kunnen plaatsen. Deze volgen zo gauw mogelijk. Dan zal ik alle belevenissen uit onze vakantie met jullie delen!

Tot gauw!
Heel veel liefs,

Lisa

  • 23 Mei 2015 - 17:17

    Georgette Van Straten:

    Hoi Lisa en Jasper,

    Wij wensen jullie een hele fijne vakantie, dit hebben jullie verdient.
    We zijn zeker ook weer benieuwd naar jullie belevenissen.

    Groetjes Wout en georgette.

  • 23 Mei 2015 - 17:39

    Nicolle Beuman:

    hallo nog een maal Surabaya Gefeliciteerd met het behalen van het project gelukkig is alles gelukt met spanningen maar toppie doel bereikt. Daarna weer lekker gegeten. een afscheidfeestje gehad mooi fotolijstje met foto van jullie allemaal erop voor de leraar. De backpack in pakken de koffer op een veilige plaats bij de kennis van aksis,komt helemaal goed.Ook geluk gehad met het weer bij de bromo vulkaan en met de prachtige zonsopkomst gezien. Nu lieverds een hele fijne vacantie wel verdiend na maanden van stage lopen geniet ervan veel plezier en we horen nog wel. heel veel liefs oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Internship Surabaya Voor mijn opleiding Verpleegkunde ga ik, samen met 5 andere studenten, voor bijna 5 maanden stage lopen in Surabaya. Surabaya is een grote stad op het eiland Java. Het ziekenhuis waar ik ga stage lopen heet Dr. Soetomo General Hospital in Surabaya. Ook krijg ik lessen op een school, de Airlangga University. Het doel van deze stage is een project op te gaan stellen met als doel het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Wij gaan door kritisch naar de praktijk te kijken, een kwaliteitsvoorstel schrijven, welke toepasbaar is binnen het ziekenhuis. Naast dit project gaan wij natuurlijk veel avonturen beleven in Indonesië! We hebben een hoop activiteiten op onze to-do-list staan om het land en de cultuur van Indonesië te gaan ontdekken. Ik heb er SUPER veel zin in! Via deze site wil ik iedereen die nieuwsgierig is naar mijn ervaringen en belevingen op de hoogte houden van mijn ervaringen en belevenissen.

Actief sinds 02 Feb. 2015
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 11221

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 19 Juni 2015

Internship Surabaya

Landen bezocht: