Reizen, zonnen, zwemmen: genieten!! - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Lisa Turnhout - WaarBenJij.nu Reizen, zonnen, zwemmen: genieten!! - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Lisa Turnhout - WaarBenJij.nu

Reizen, zonnen, zwemmen: genieten!!

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

10 Juni 2015 | Indonesië, Labuanbajo

Hoi lieve lezers,

Vanaf een heerlijk ligbedje op het strand schrijf ik weer een update van de afgelopen week.
Helaas zit de vakantie samen met Jasper er alweer op. We hebben het samen super fijn gehad en heel veel leuke dingen gezien en gedaan.
In dit verslag vertel ik jullie wat ik nog samen met Jasper heb beleeft op de eilanden Gili Meno en Gili Air.
Afgelopen zaterdag moesten we helaas gedag zegen van elkaar, dat was wel weer even moeilijk. Jasper is nog een paar dagen naar Bali geweest en heeft daar veel gesurft. Vandaag is hij terug naar Australië toe gevlogen met het vliegtuig. Ik moet hem nu weer even een tijdje missen want eind Juli komt hij pas terug naar Nederland.

Afgelopen zaterdag ben ik samen met Carola verder op reis gegaan. Samen hebben we ook alweer veel mee gemaakt.We hebben eeen 3 daagse boottocht erop zitten, wat heel anders was dan verwacht. Ik vertel jullie hier alles over! Het is gezellig en we genieten volop van de zon!!

Vorige week dinsdag vertelde ik jullie dat Jasper en ik na het snorkelen bij zonsopgang, aankwamen op het eiland Gili Meno. Dit was een heel klein en schattig eiland. We hebben daar een nachtje geslapen in een leuk houten huisje. We hebben er lekker gewandeld en op de strandjes gelegen. 'S avonds zijn we opzoek gegaan naar een restaurant. Wel leuk, op zo'n klein eiland zijn er ook een stuk minder restaurants. We hadden een leuke gevonden, met life muziek en heerlijk eten.

De volgende dag, woensdag, hebben we een dagje strand gehouden.
Aan het einde van de middag namen we de boot naar het laatste gili eiland, Gili Air. In 20 minuten kwamen we aan op de haven van Air. We gingen opzoek naar onze slaapplek, rumah Dole. Ook dit was een heel leuk huisje in een mooie omgeving. De eigenaar (Dole) was een hele aardige en behulpzame meneer.
Na een douch zijn we een stukje gaan lopen. Het eiland zag er echt zo leuk uit. Heel veel leuke restaurantjes en barretjes! Er hing ook zo'n relaxt sfeertje. We voelden ons eigen er wel thuis!
'S avonds was het volle maan en hebben lekker op het strand wat gegeten. Samen lieten we een vis baken op de bbq, jummie!
Na het eten zijn we cocktails gaan drinken op de fullmoonparty.

Donderdagochtend kwam Dole een ontbijt brengen op ons terras. Daarna hebben we een bedje gehuurd op het strand bij een gezellige strandtent. Daar hebben we ons tot het einde van de middag wel goed vermaakt. Ook kwamen we Carola en Thierry nog tegen, heel toevallig!!
Rond half 6 zijn we een stukje verder over het eiland gaan wandelen en een strandtent opgezocht voor de zonsondergang. Met een lekker drankje zagen we de zon onder gaan, dat blijft zo mooi. Toen het drankje op was zijn we verder gaan wandelen het eiland rond. Ook in de avond hadden we een diner aan zee! Wat een luxe he?!

Vrijdagochtend zijn we heel actief samen gaan kanoën. De kano was helemaal doorzichtig dus we konden door de bodem heen kijken en zagen het mooie heldere water. In een uur hadden we het hele eiland rond gekanood. Het was wel enorm zwaar hoor maar het was leuk om alle strandtentjes vanaf de andere kant te zien. We zijn na het kanoën naar het mooiste stukje strand gelopen wat we onderweg hadden gezien en zijn daar in de middag gaan liggen.
We bestelden een kokosnoot, ik wilde dat graag nog eens samen proberen. Ook leuk voor een foto natuurlijk! De barman klom speciaal voor ons zelfs een palmboom in om een verse kokosnoot te halen!
Dit was alweer de laatste dag op Gili Aie. Aan het einde van de middag namen we de boot terug naar Senggigi. We hadden daar een leuke slaapplek gevonden. Het was heel erg genieten om weer is een warme douch te hebben. Op veel plekken in Gili is alleen koud water. We hebben hier samen ons laatste nachtje doorgebracht.
'S avonds zijn we bij het leukste tentje van Senggigi, de chillbar wat gaan eten.

Zaterdagochtend moesten Jasper en ik afscheid nemen van elkaar. Jasper is die ochtend met de boot naar Bali gevaren en heeft daar een paar dagen surfles gehad.
Samen met Carola begonnen wij aan onze boottocht met de organisatie Perama. We hadden ons er wat anders bij voorgesteld en het was best wel tegen gevallen.
Op zaterdag hebben we een stuk met de bus gereisd van Senggigi naar de haven van Lombok. Op een aantal plekken stopte de bus, dat was wel leuk. Eerst hebben we een tempel bezocht. Daarna volgde de trip naar een traditionele dorp, Lendang Nangka. Een echtpaar had een heerlijke lunch voor ons gemaakt. Ook zagen we in het dorpje bewoners traditionele werkzaamheden uitvoeren zoals kleding weven, potten bakken en handwerken met riet. Ze maakten rieten schaaltjes waar ze hier in Indonesië eten op serveren. Het is een rieten plaatje, hier leggen ze een vel papier op, daar komt de maaltijd op te liggen. Zo blijven de rieten plaatjes schoon en worden alleen de papieren velletjes weggegooid. Ook zagen we een zilversmit die zilveren sieraden aan het maken was.

Daarna ging de bus verder naar een plek waar we een jungletocht deden, dit was gewoon een half uurtje wandelen. Hier hadden we nou niet echt zin in. We liepen door de Lemor, een tuin van een deel van de Rinjani ( bekende berg van Lombok). Uiteindelijk kwamen we aan bij een natuurlijke zwembad. Dit bad gebruiken de lokale bevolking om zich in te wassen. Ondertussen vlogen er wat apen rondom onze oren.

Na de wandeling ging de bus verder naar Labahan, daar kwamen we aan bij de boot. We stonden best wel versteld toen we de boot zagen. Bij het idee dat we daar twee nachten op moesten slapen werden we al niet goed. De boot was heel klein en onze slaapplek was verschrikkelijk. We lagen op een heel dun matje op de grond. Gelukkig wel met een dekentje en een kussen.
Op de boot kregen we instructies van onze begeleider. De planning was dat de boot na hebt avondeten zou vertrekken maar het personeel op de boot vertelde toen ineens dat we ze nog geen toestemming hadden gekregen om te varen. Na het avond eten bleek dat we niet konden varen vanwege slecht weer. We hebben allemaal op de stilstaande boot moeten slapen.

De volgende ochtend, op zondag, begon de boot eindelijk te varen. We hebben 9 uur lang op de boot gezeten. Dit was heel lang. Carola en ik waren beide best misselijk en moe dus dan duurt de dag lang. Voor het donker is de boot gelukkig nog even gestopt op een eiland. Dit heette het Satonda Island met in het midden een zout water meer. In dit meer hebben we lekker gezwommen. Al gauw werd het donker en moesten we terug de boot op. Toen ik een douche wilde nemen was zelfs het water op!! Daar stond ik dan. Ik heb me eigen maar een beetje bij een klein kraantje gewassen. Echt fris voelde ik me niet.
De boot is toen heel de nacht door gaan varen tot de volgende ochtend 12 uur.
Dit was weer een hele lange tocht. De zee was enorm ruig dus echt slapen boven op het dek lukte niet. Carola was aan het begin van de nacht helemaal niet lekker, dat was erg vervelend. We konden geen kant op. Gelukkig kreeg ze reispilletjes die hielpen!
Maandag was gelukkig wel een leuke dag en hebben we het bekende Komodo eiland bezocht. Daar hebben we een ronde gelopen door het nationaal park en zijn opzoek gegaan naar de Komodo. Alleen op dit eiland leven deze dieren, die erg groot en gevaarlijk zijn. We moesten dus allemaal in een rijtje achter elkaar lopen en stil zijn. Er liepen vier rangers (begeleiders) mee, ieder had een houten stok in zijn hand.
Tijdens het wandelen zagen we een kleine komodo lopen. Ook liepen er genoeg herten en zwijnen rondom ons.
Boven op een berg waar normaal wel veel komodo's zitten zaten er nu geen een. De begeleiders vertelden dat we eigenlijk te laat op de dag waren en het te warm was voor de beesten. Wel zullen we ze dicht bij de zee treffen, vertelden de rangers ons. En inderdaad toen we terug liepen richting de zee zagen we drie hele grote komodo's liggen. We mochten er heel dicht bij komen en de beesten lagen erg rustig. Ik maakte gelijk wat foto's. Toch vond ik het maar eng en ik was blij toe toen we eenmaal terug naar de boot liepen.

Na de lunch stopte de boot op onze volgende bestemming, het pink beach. Met een speedboot werden we op een klein eilandje gezet. Dit eiland had een prachtige lichtblauwe zee. Het zand zag een beetje rood/roze, vandaar de naam pink beach. We kregen snorkels en zijn daar lekker gaan snorkelen. We hebben weer zeeschildpadden en veel vissen gezien onder water. Dat was erg leuk en de zee was lekker verkoelend. Daarna konden we een tijdje op liggen drogen op de handdoek.

Rond half 4 in de middag gingen we terug de boot op om naar het eindpunt te varen, Labuan Bajo. Gelukkig!! Wij hadden het helemaal gehad op die boot.

Rond half 7 in de avond zagen we het vast land en en de lichtjes van Labuan Bajo. Labuan Bajo ligt op Flores, een van de Indonesische eilanden. Yes we waren er!! Met de speedboot werden we op het vast land gezet. Eerst zijn Carola en ik lekker wat gaan eten bij een Italiaan. We hadden even zin in wat anders dan Indonesisch, wat erg goed smaakte.
Na het eten zijn we naar ons hotel toe gebracht. Toen we hier aankwamen waren we enorm blij met onze kamer. De kamer is erg mooi, een lekker schoon bed en een schone badkamer met warm water. Heerlijk!! Het hotel is erg rustig en ligt direct aan het strand. Ook heeft het hotel een infinitypool, een zwembad dat overloopt in de zee.

Gisteren hebben we lekker gerealexed aan het zwembad en de zee. 'S avonds zijn we in het stadje gezellig wat gaan eten.

Vandaag is het ook een hele zonnige dag en hebben we weer genoten van het strand.
Ook zijn we een stukje gaan kanoën en vaarden naar een eilandje midden op het water. Daar hebben we gezwommen in de zee.
We gaan strakjes naar het stadje toe en gezellig wat eten en drinken bij de zonsondergang.

Morgen vliegen we naar Ende, een plaatsje aan de ander kant van het eiland Flores. Hier slapen we twee nachten. Daar gaan we naar de vulkaan Kelimutu. Deze vulkaan heeft drie kratermeren die bijzondere kleuren hebben. De kleuren veranderen ook in de loop van de jaren.

Vanuit Ende gaan we naar Bali toe waar we de laatste dagen van onze vakantie door gaan brengen.
Wat een raar idee dat het einde in zicht is. Maar ook weer heel fijn, ik verlang best wel weer naar Nederland hoor!

We gaan nog even goed genieten!
Tot gauw allemaal!

Liefs,
Lisa

• 10 Juni 2015 - 13:01

Nicolle Beuman:

hallo lieverd, Ik heb je verslag weer gelezen, jasper weer weg maar het is zo weer eind juli dan heb jij je studie voorlopig er op zitten en moet hij nog beginnen. Ik zie wel dat jullie het fijn en gezellig hebben gehad,ook enge avonturen zeker op zo een boot geen wonder dat je weer blij was om terug te zijn, Mar jullie hebben geen honger en dorst gehad allemaal super lekkeren dingen gegeten en gedronken. Dat zal straks weer even wennen zijn maar ook weer normaal gezellig omm papa en mama weer te zien ,we kijken allemaal uit naar jullie thuiskomst. Nu lieverd maak er nog wat gezellige van zal best wel lukken. heel veel liefs oma

• 17 Juni 2015 - 18:47

Janny En Johan:

Hoi Lisa, heel leuk dat wij op deze manier je reis konden volgen! we wensen je een goede vlucht naar huis! Groeten Janny en Johan